اذان ميں أشھد أن عليًّا ولی للهّ کيوں کہتے ہيں اور حضرت علی کی ولايت کی شہادت کيوں ديتے ہيں؟
جواب: بہتر ہے کہ اس سوال کے جواب ميندرج ذيل نکات کو مدنظر رکھا جائے:
١۔تمام شيعہ مجتہدين نے فقہ سے متعلق اپنی استدلالی يا غير استدلالی کتابوں ميں اس بات کو صراحت کيساتھ بيان کيا ہے کہ ولايت علی کی شہادت اذان اور اقامت کا جزء نہيں ہے اور کسی بھی شخص کو يہ حق حاصل نہيں ہے کہ وه ولايت علی کی شہادت کو اذان اور اقامت کا جزء سمجھ کر زبان پر جاری کرے.
٢۔ قرآن مجيد کی نگاه ميں حضرت علی ولی خدا ہيں اور خداوندعالم نے اس آيت ميں مومنين پرحضرت علی کی ولايت کو بيان کيا ہے:
نَّمَا وَلِيُّکُمْ اللهُ وَرَسُولُہُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَہُمْ رَاکِعُونَ)( ١
.............
. ١)سوره مائده آيت : ٥٥ )
ايمان والو بس تمہارا ولی لله ہے اس کا رسول ہے اور وه صاحبان ايمان جو نماز قائم کرتے ہيں اور حالت رکوع ميں زکوة ديتے ہيں . اہل سنت کی صحيح اور مسندکتابوننے بھی اس بات کو صراحت کے ساتھ بيان کيا ہے کہ يہ آيۂ شريفہ حضرت علی کی شان ميں اس وقت نازل ہوئی تھی جب آپ نے اپنی انگشتر مبارک حالت رکوع ميں فقير کو عطا کی تھی ( ١)جب يہ آيت حضرت اميرالمومنين کی شان ميں نازل ہوئی تو شاعر اہل بيت ٪ حسان بن ثابت نے اس واقعے کو اس طرح اپنے اشعار ميں ڈھالا تھا: آپ وه ہيں کہ جنہوں نے حالت رکوع ميں بخشش کی اے بہترين رکوع کرنے والے آپ پر تمام قوم کی جانيں نثار ہوجائيں. خداوندکريم کی ذات نے آپ کے حق ميں بہترين ولايت نازل کی ہے اور اسے شريعتوں کے خلل ناپذير احکام ميں بيان کيا ہے.
.............
١)اس سلسلے مينکہ يہ آية حضرت علی کی شان ميں نازل ہوئی ہے بہت سی کتابيں موجود ہيں ليکن ان تمام ) کتابوں کا يہاں تذکره ممکن نہيں ہے ليکن پھر بھی ہم ان ميں سے بعض کی طرف اشاره کرتے ہيں:
. ١۔ تفسير طبری جلد ٦ ص ١٨٦
. ٢۔احکام القرآن(تفسير جصاص) جلد ٢ ص ٥٤٢
. ٣۔ تفسيرالبيضاوی جلد ١ ص ٣٤٥
. ٤۔ تفسير الدرالمنثور جلد ٢ ص ٢٩٣
٣۔ پيغمبر گرامی اسلام نے فرمايا
''اِنّما الأعمال بالنيّات''
''بے شک اعمال کا دارمدار نيتوں پر ہے '.'
اس بنا پرجب ''ولايت علی '' ان اصولوں ميں سے ايک ہے کہ جنہيں قرآن مجيد نے صراحت کے ساتھ بيان فرمايا ہے، اور دوسری طرف سے اس جملہ (اشھد ان علياً ول للهّ) کو اذان کا جزء سمجھ کر نہ کہا جائے تو پھر ہمارے لئے رسالت پيغمبر کی گواہی کے ہمراه ولايت علی کا بھی اعلان کرنے ميں کيا حرج ہے ؟ يہاں پرايک نکتہ کا ذکر ضروری ہے اور وه يہ کہ اگر اذان ميں کسی جملے کا اضافہ کرنا مناسب نہيں ہے اور اس کے ذريعہ شيعوں پراعتراض کيا جاتا ہے تو ذيل ميں بيان ہونے والی ان دو باتوں کی کس طرح توجيہ کی جائے گی :
١۔معتبر تاريخ گواه ہے کہ يہ جملہ ''حّ علیٰ خير العمل'' اذان کا جزء تھا ( ١) ليکن خليفہ دوم نے اپنی خلافت کے زمانے ميں يہ تصور کيا کہ کہيں لوگ اس جملے کو اذان ميں سن کر يہ گمان نہ کر بيٹھيں کہ تمام اعمال کے درميان صرف نماز ہی بہترين عمل ہے اور پھر جہاد پر جانا چھوڑ ديں گے لہذا اس جملے کو اذان سے حذف کرديا اور پھر
.............
١) کتاب کنزالعمال، کتاب الصلوة جلد ٤ ص ٢٦٦ طبرانی سے منقول ہے:'' کان بلال يؤذن بالصبح فيقول : حی علی خير العمل.''بلال جب اذان صبح ديتے تھے تو کہتے تھے حّ علیٰ خير العمل .اور سنن بيہقی جلد ١ ص ٤٢٤ اور ص ٤٢٥ اور مؤطا جلد ١ ص ٩٣ مينبھی يہ بات درج ہے. اذان اسی حالت پر باقی رہی. ( ١
٢۔''الصلاة خير من النوم''يہ جملہ رسول اکرمۖ کے زمانے ميں اذان کا جزء نہيں تھا بعد ميں يہ جملہ اذان ميں بڑھا يا گياہے
( ٢ اسی وجہ سے امام شافعی نے اپنی کتاب ''الامّ'' ميں کہا ہے :
''أکره ف الأذان الصلاة خير من النوم لأن أبا مخدوره لم يذکره''( ٣
اذان ميں الصلوة خير من النوم کہنا مجھے پسند نہيں ہے کيونکہ ابو مخدوره (جو کہ ايک راوی اور محدث ہيں) نے اس جملے کا (اپنی حديث ميں) ذکر نہيں کيا ہے۔
.............
١) کنزالعرفان جلد ٢ ص ١٥٨ اور کتاب ''الصراط المستقيم'' وجواہر الاخبار والآثار اور شرح تجريد (قوشچی) ص ٤٨٤ ميں ہے کہ : صعد المنبر و قال: أيھاالناس ثلاث کنّ علی عھد رسول للهّ أنا أنھیٰ عنھنّ و أحرمھن و أُعاقب عليھن و ھ متعة النساء و متعة الحج و حّ علیٰ خير العمل.''
٢) کنزالعمال ، کتاب الصلوة جلد ٤ ص ٢٧٠ )
٣)دلائل الصدق جلد ٣ القسم الثانی ص ٩٧ سے ماخوذ. )
''أکره ف الأذان الصلاة خير من النوم لأن أبا مخدوره لم يذکره''( ٣
اذان ميں الصلوة خير من النوم کہنا مجھے پسند نہيں ہے کيونکہ ابو مخدوره (جو کہ ايک راوی اور محدث ہيں) نے اس جملے کا (اپنی حديث ميں) ذکر نہيں کيا ہے۔
.............
١) کنزالعرفان جلد ٢ ص ١٥٨ اور کتاب ''الصراط المستقيم'' وجواہر الاخبار والآثار اور شرح تجريد (قوشچی) ص ٤٨٤ ميں ہے کہ : صعد المنبر و قال: أيھاالناس ثلاث کنّ علی عھد رسول للهّ أنا أنھیٰ عنھنّ و أحرمھن و أُعاقب عليھن و ھ متعة النساء و متعة الحج و حّ علیٰ خير العمل.''
٢) کنزالعمال ، کتاب الصلوة جلد ٤ ص ٢٧٠ )
٣)دلائل الصدق جلد ٣ القسم الثانی ص ٩٧ سے ماخوذ. )